Crowdinvesting w Finlandii

Crowdinvesting w Europie Invesdor

Crowdinvesting w Europie – Invesdor

Obserwując europejski rynek crowdfundingu udziałowego (crowdinvesting) nie możemy wyjść z podziwu jak dynamicznie wszystko się zmienia. Ostatnio zadajemy sobie pytanie, jak to możliwe, że w Finlandii, kraju kilkakrotnie mniejszym (pod względem populacji) od większości europejskich, rynek crowdinvesting’u jest tak mocny.

Na tamtejszej arenie działa kilka platform ale tak naprawdę liczy się tylko jedna – Invesdor, której ambitnym celem jest stać się wiodącym podmiotem realizującym crowdinwesting w krajach nordyckich oraz bałtyckich. Na tym jednak Invesdor nie chce spocząć, o czym dowiadujemy się z ich ostatniej kampanii. Ich ambitnym celem jest wejście na rynek brytyjski i zrobienie tam zamieszania, co może być niezwykle trudne ze względu na silną pozycję tamtejszych platform equity crowdfundingowych.

Crowdinvesting – rundy finansowania Invesdor

Niemniej, to co zarząd Invesdor’a postanowił, zmierza wprowadzić w życie. W osiągnięciu tego celu miała im pomóc kampania własna na własnej platformie (self funding). To była już druga runda finansowania Invesdor – w pierwszej spółka pozyskała prawie 291 tysięcy Euro przy wycenie lekko przekraczającej 3 miliony Euro.

Druga runda finansowania Invesdor przez crowdinvesting również zakończyła się sukcesem, i to nie małym. Inwestorom społecznościowym zaoferowano 5% udziałów w biznesie i tym samym w marce Invesdor w zamian za 750 tysięcy Euro i cel szybko udało się osiągnąć. Organizatorzy kampanii nie zamierzali na tym poprzestać i finalnie udało im się pozyskać 1,231,230 Euro (overfunding 164%) i uzyskać wycenę biznesu aż na 12 milionów Euro.

Obserwujemy fiński i nordycki rynek crowdfundingu udziałowego i jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni jego wysoką jakością, zaangażowaniem inwestorów, zarówno tych drobnych jak i instytucjonalnych w rozwój crowdinvestingu oraz kulturą inwestycyjną. Imponuje nam również ilość i jakość kampanii oferowanych przez tamtejszym projektodawców. Porównując to z naszym rodzimym rynkiem możemy być tylko zazdrośni. Na samym tylko Invesdor sfinansowano dotychczas 49 projektów a niektóre z nich pozyskały kilkaset procent zakładanego celu. W Polsce, na wszystkich platformach razem było 7 kampanii łącznie, które zdobyły minimum 100% zakładanego celu. Chciałoby się rzec – narodzie do roboty! Platformy robiące crowdfunding udziałowy w Polsce czekają na ciekawe projekty.

Przemysław Róziecki

Teoretyk oraz praktyk crowdfundingu z naciskiem na crowdfunding udziałowy (inwestycyjny). Współtwórca platform crowdangels.pl oraz sharevestors.com dedykowanej dla grupowych inwestycji w nieruchomości (crowdfunding nieruchomości)

You may also like...

1 Response

  1. Dan pisze:

    Gdzie zdziwienie jak 20 mln Polaków nie posiada oszczędności i mają znikomą wiedzę na temat pomnażania kapitału?