6 elementów na udany crowdfunding

6 aspektów udanej kampanii crowdfundingowej

6 aspektów udanej kampanii crowdfundingowej

Crowdfunding w ciągu dosyć krótkiego okresu przerodził się od ciekawostki do prężnej i dynamicznie rozwijającej się branży. Globalny rynek to aż 34 miliardy USD w 2015 roku, a przez największą platformę działająca w tym segmencie – Kickstarter.com zostało pozyskane ponad 2 miliardy dolarów o momentu jej startu w 2008 roku. Dzięki współpracy właśnie z tą platformą zespół z Anglia Ruskin University wziął pod lupę prawie 10 tysięcy projektów aby znaleźć klucz do sukcesu kampanii crowdfundingowej.

Co prawda Kickstarter nie oferuje crowdfundingu inwestycyjnego i wspierający na tej platformie nie otrzymują jednostek uczestnictwa w projektach które dotują, niemniej jednak crowdfunding rządzi się swoimi prawami i wyniki tych badań można przełożyć również na crowdfunding udziałowy. Może nie dosłownie, ale uznaliśmy, że są na tyle interesujące, iż nie zaszkodzi żadnemu przedsiębiorcy planującemu pozyskanie inwestorów do projektu przez inwestycje grupowe aby się z nimi zapoznał.

  1. Pierwsze wpłaty

Złota zasada crowdfundingu. Zadbaj o to aby pozyskać jak najwięcej wsparcia w pierwszych dniach kampanii. To jest niezwykle istotny element i w żadnym przypadku nie należy go negować. Projekty zakończone sukcesem zwykle pozyskują 39% celu przez zakończeniem 1/6 czasu kampanii. Projekty zakończone porażką w analogicznym okresie pozyskują średnio 4% celu. Aby pozyskać jak najwięcej wsparcia w pierwszych dniach przemyśl strategię. Po pierwsze zmotywuj wszystkich znajomych i rodzinę a po drugie zbuduj listę potencjalnych inwestorów, którzy mogliby zainwestować nawet niewielkie środki. Dobrą metodą jest zaprojektowanie limitowanych zachęt (Early Birds) dla tych, którzy zainwestują jako pierwsi.

  1. Siła networking’u

To nie powinno być zaskoczeniem. Im więcej osób w twoich kręgach, tym większa szansa, że część z nich zechce wesprzeć twój projekt i zainwestować w niego choćby wartość jednego udziału. Zanim zaczniesz crowdfunding zadbaj o swoje profile. Ukłoń się w stronę LinkedIn i zaproś do swoich kręgów osoby, które potencjalnie mogą być zainteresowane twoja inicjatywą.

  1. Hamuj ambicję

W ambicji nie ma nic złego i generalnie trzeba ją mieć aby wystartować z kampanią crowdfundingową lecz wygórowane ambicje mogą projektowi bardziej zaszkodzić niż pomóc. Lepiej jest ustalić możliwie niski minimalny cel finansowy kampanii i go osiągnąć aby następnie pozyskać więcej w opcji overfunding’u niż ustalić cel wysoki i osiągnąć tylko parę procent. Osiągnięcie niskiego celu kwalifikuje kampanię jako sukces i jej odbiór będzie znacznie lepszy, jeżeli będziemy osiągać np. 350% celu który ustaliliśmy na 100 tysięcy niż 5% celu, który ustaliliśmy na milion. W Crowdangels.pl tą kwestię rozwiązano wprowadzając cel minimalny i cel maksymalny – powoduje to, że kapitał zbierany jest od – do, gdzie uzyskanie koty minimalnej kwalifikuje projekt jako sukces.

6 aspektów udanej kampanii crowdfundingowej

Zależność między celem a poziomem otrzymanego finansowania, opracowanie Anglia Ruskin University

  1. Niecierpliwość

Im szybciej wystartujesz z projektem i im krócej będzie trwała kampania tym większe masz szanse na sukces. To dosyć zaskakujące bo zdawałoby się, że im więcej czasu poświecisz na przygotowanie projektu tym lepiej, ale wspierający są niecierpliwi i chcą aby wspierane przez nich projekty wystartowały najszybciej jak to tylko możliwe.

  1. Reputacja

Nie powinien dziwić fakt, że chętniej i częściej wspierane są projekty założone przez przedsiębiorców cieszących się dobrą reputacją i mających na swoim koncie sukcesy. Więc zanim zaczniesz dobrze przygotuj swoją historię, stań się widoczny w sieci oraz zadbaj o wysoką jakość oraz kulturę swojej aktywności.

  1. Wzajemność

Jeżeli szukasz inwestorów do projektu nie skupiaj aktywności tylko na własnym interesie. Inwestuj i wspieraj projekty innych, choćby najmniejszymi kwotami a w zamian, kiedy twój projekt będzie już aktywny na jakiejkolwiek platformie, poproś o wsparcie oraz wzmiankę na blogu czy choćby w mediach społecznościowych.

Poniższa grafika przedstawia dystrybucje projektów, które były brane pod uwagę w badaniu

6 aspektów udanej kampanii crowdfundingowej

Skąd pochodziły projekty uwzględnione w badaniu Anglia Rusin University

 

Przemysław Róziecki

Teoretyk oraz praktyk crowdfundingu z naciskiem na crowdfunding udziałowy (inwestycyjny). Współtwórca platform crowdangels.pl oraz sharevestors.com dedykowanej dla grupowych inwestycji w nieruchomości (crowdfunding nieruchomości)

You may also like...